Kockarna på Simple Feast behöver inget fejkat kött's image' Produktnyheter
Kockarna på Simple Feast behöver inget fejkat kött

Om ni inte sett Maximilian Lundin laga eller prata mat på TV på sista tiden, kan det bero på att han varit fullt upptagen med sin senaste passion – Simple Feast!

Max berättar att det tidigare känts som att verka i den gastronomiska periferin då han jobbat med vegetarisk och plantbaserad mat. Att nu få jobba ihop med likasinnade som brinner för samma idé beskriver han som att befinna sig i Shangri-La. Med sin kockbakgrund vet han också hur viktigt det är att den plantbaserade maten smakar riktigt bra!
"Vi har ett gäng kockar från översta gastronomiska skiktet som sitter i Köpenhamn och Los Angeles och utvecklar recept dag ut och dag in. Det är på detaljnivå som vi tar fram nya rätter. Det är där vi vinner varje gång, smaken. Den är oslagbar", säger Maximilian.

För att få fler företag, som producerar plantbaserade färdigrätter och produkter, att välja ekologiskt tänker Maximilian så här:
"Tänk på talang istället för dyra råvaror. Har du riktigt duktiga produktutvecklare och ger dem kålrot och vetekorn, då ska de kunna ta fram någon riktigt bra. Att fokusera på helfabrikat, processat och exklusiva ursprung är en enkel men dyr väg."

Januari är också tiden då våra nyårslöften manifesteras och kanske sätts på prov. För de som sagt till sig själva att äta en större del från växtriket har Maximilian följande råd:
"Börja alltid stegvis. Börja med att halvera mängden kött och dubbla mängden grönsaker. Efter två veckor halverar du köttet igen men ersätter mängden med någon färdigkokt böna eller lins. Lägg nu till någon smarrig dressing, röra eller sås så att det blir gott. Efter ytterligare två veckor – ta bort kött helt från vardagen och unna dig mer men bättre kött på lördag och söndag kväll."

Simple Feast säljer sina färdiga plantbaserade måltidksassar direkt till konsument. Under 2021 lanserade de även en serie inom Comfort Food som kan beställas separat eller tillsammans med måltidskassarna. Målet med Comfort Food-serien är även att börja sälja den inom retail. Exempel på Comfort Food från Simple Feast finns på Eko-Portalen. För att erbjuda sina kunder smakkontraster, samt anpassa sig efter säsong, byts dock recepten och maträtterna ut en gång i månaden.