Om Organic Sweden

Organic Sweden bildades 2015 av ett stort antal företag och organisationer som alla efterfrågade en plattform för aktörerna på den ekologiska marknaden. I dagsläget har vi cirka 100 medlemmar som samverkar för att öka försäljningen och exporten av ekologisk mat och dryck för att ta vara på det växande marknadsutrymmet både i Sverige och internationellt. Bland våra medlemmar ingår också andra organisationer som verkar för att sprida kunskap om ekologiska livsmedel och ekologiskt jordbruk så som Ekologiska Lantbrukarna, KRAV, EkoMatCentrum och Naturskyddsföreningen.



Vision, mission och mål


Vår vision

I Sverige är ekologiskt ett viktigt verktyg för att främja en matproduktion som är långsiktigt hållbar – både för människor, djuren och planeten. 

Vår mission

Organic Sweden är plattformen för samverkan som driver omställningen mot en mer hållbar matproduktion utifrån de ekologiska principerna.

Våra mål för Sverige 2030:

  • 30 procent av jordbruksarealen är ekologiskt certifierad 
  • 60 procent av maten i offentlig sektor är ekologiskt certifierad
  • 20 procent av all mat som säljs är ekologiskt certifierad
  • Exporten av ekologiska livsmedel uppgår till 2 miljarder svenska kronor



Verksamhetsområden

Kommunikation & Omvärldsbevakning

Organic Sweden bevakar utvecklingen på ekomarknaden, förmedlar nyheter och skriver debattartiklar. Vi genomför den årligen återkommande kampanjen EKO-september. Under 2021 drev vi även kampanjen Känn Lugnet – Handla Ekologiskt och under 2022 ska vi starta upp en treårig säljdrivande kampanj Nudging Organic med kampanjmedel från EU. Tillsammans med EPOK vid SLU uppdaterar vi löpande vår Kommunikationsguide för marknadsföring av ekologisk mat och dryck.

Försäljning & Export

Organic Sweden verkar för ökad försäljning och export av ekologiska livsmedel. Vi följer utvecklingen på ekomarknaden genom Ekologiska Årsrapporten som lanserades i februari 2022. Vi arbetar också för att främja försäljning och exporten av ekologiska livsmedel bland annat med hjälp av Eko-Portalen.se – en digital mötesplats för inköpare och producenter. Vi deltar på mässor som Nordic Organic Food Fair och Biofach.

Dialog & Policy

Organic Sweden håller dialog med politiker och beslutsfattare för att skapa opinion kring frågor som är viktiga för aktörerna på ekomarknaden. På så sätt vill vi främja en positiv utveckling av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Inför valet 2022 ska vi lansera Tillväxtplan för eko i Sverige. Vi arrangerar egna konferenser och event bland annat den årliga Ekologiska Framtidsdagen som infaller den 24 maj 2022.





Kansli






Praktik

Vi samarbetar med några olika utbildningar för att bjuda in studenter från flera studieinriktningar och skolor. Praktiken passar olika utbildningar men det handlar om praktik inom kommunikation, marknadsföring och sociala medier. 

Vi vill erbjuda intressanta praktikplatser där du både arbetar tillsammans med oss i organisationen och får ta eget ansvar för vissa arbetsuppgifter. Våra praktikuppdrag passar dig som går på universitet, högskola eller liknande och som har praktik inom utbildningen på minst 15 hp, men helst 30 hp. Tillgängliga praktikplatser kan finnas under både våren och hösten.

Hör av dig till oss på info@organicsweden.se om du är intresserad av praktikplats.







Styrelse




Ann Freudenthal, Ordförande

Fd. Arla




Christoffer Carlsmose, Ledamot

Menigo




Göran Karlsson, Ledamot

Fd. Lantmännen





Inger Källander, Ledamot

Motus Media




Marika Lagerberg, Ledamot

Fd. Wayne’s Coffee




Mats Lindberg, Ledamot

Smakis





Mattis Bergquist, Ledamot

Coop Sverige




Mikael Robertsson, Ledamot

Ekopallen




Nina Halling, Ledamot

KRAV





Per Modig, Ledamot

Fagra Slätt