Event

Här publicerar vi information om våra egna event och dels uppdateringar kring event som rör den ekologiska livsmedelsmarknaden. 


September, EKO-September
Nu drar EKO-september igång för tredje året i rad – Sveriges bredaste kampanj för ekologiska livsmedel. Tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och KRAV kommer vi att lyfta kampanjen i sociala medier, i annonser, i butikshyllorna och ute hos ekologiska lantbrukarna. Här kan du läsa om de aktiviteter som kommer ske under kampanjmånaden EKO-september år 2021.

Den 1 september lanserar vi även vår EU-finansierade kampanj som går under namnet Känn Lugnet. Kampanjen har sitt eget koncept, men den kommer i både budskap, färg och form att stötta det arbete som görs inom EKO-september.


28 oktober, Ekologiska Framtidsdagen av Organic Sweden och KRAV
Vi planerar tillsammans med KRAV och Ekologiska Lantbrukarna för Ekologiska Framtidsdagen – vår årliga konferens där vi samlar lantbrukare, livsmedelsproducenter, handel och forskare för att diskutera frågor som rör den ekologiska marknaden. Mer information kommer under september månad. Även i år kommer konferensen att vara helt digital.


17-18 november, Nordic Organic Food Fair
NOFF är den största ekologiskt certifierade mat-och dryckesmässan i Norden. Med över 500 utställande företag och 5000 besökare är Nordic Organic Food Fair den viktigaste plattformen att knyta nya kontakter och öka din försäljning. Boka monter som utställare eller registrera dig som besökare här.

21-30 januari 2022, Jordbruksmässan Grune Woche i Berlin
Nu efterlyser Jordbruksverket svenska företag som vill medverka vid konsumentmässan med sina ekologiska och innovativa produkter. Tyskland är Europas i särklass största ekologiska marknad som det senaste året ökat med drygt 20 procent. Läs mer här. 




16 september, Lansering av Organic Swedens Eko-Portal

Organic Sweden har utvecklat en ny digital portal som ska främja försäljningen och exporten av ekologisk och KRAV-märkt mat och dryck. Eko-Portalen vänder sig till inköpare – både i Sverige och internationellt – som vill upptäcka mångfalden av ekologiska livsmedel som finns i vårt land. Under utvecklingsarbetet har vår branschkollegor i Danmark, Organic Denmark, som redan har en liknande portal, delat med sig av sina insikter och lärdomar.

Vi bjuder nu in alla som är intresserade av att veta mer om Eko-Portalen till ett digitalt lanseringsevent den 16 september kl 15.00-16.30. 


Program

15.00 Välkomna! Om Eko-Portalen och möjligheterna för ökad försäljningen av ekologiskt och KRAV-märkt – Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden

15.15 Erfarenheter och tips från Organic Denmark – Pernille Bundgård, International Market Director på Organic Denmark

15.45 Vad säger företagen själva? Tre ekologiska livsmedelsföretag berättar om sina erfarenheter och förhoppningar:

  • Pia Qvarnström, grundare av BÄRTA
  • Jesper Lindström, VD på Tistelvind
  • Catarina Randow, grundare av Korvhantverk


16.00 Inköparens perspektiv – Joe Kennedy, tidigare inköpsansvarig på bland annat Paradiset och Whole Foods, berättar om hur inköparna kan använda Eko-Portalen och ger tips till företagen 

16.15  Avslutande summering och frågor


Välkomna!