Grått är sen gammalt för Melins's image' Produktnyheter
Grått är sen gammalt för Melins

Med kampanjfraser som Grått är det nya rosa, vill till exempel KRAV uppmärksamma den nitritfria, KRAV-märkta julskinkan. Och för många är säkert en gråtonad skinka något man behöver vänja sig vid, men för Melins så har julskinkan emellertid alltid varit grå och utan tillsatt nitrit.

Melins har producerat KRAV-märkt kött och charkuterier ända sedan 1987 då animaliska produkter kunde börja KRAV-märkas. Melins startade med lamm- och fåruppfödning i skogarna i norra Ångermanland. Efterhand har de utvecklats till en grossist som kan leverera till verksamheter i hela Sverige, varav flera kunder tillhör den gastronomiska restaurangeliten. I takt med att sortimentet har växt, har fokus på naturliga konserveringsmetoder och ingredienser dock legat bergsäkert fast. Med tanke på de köttraditioner som finns runt julen i Sverige är december förstås en hektisk tid för Melins. Dels att fixa leveranser, dels för att marknadsföra och enträget påminna om varför vi ska välja nitritfri chark och julskinka. Hösten 2018 lät KRAV undersöka konsumenters inställning till nitritfri skinka. 48 procent svarade då att de vill köpa en nitritfri skinka. I faktisk försäljning står dock den nitritfria ekologiska julskinkan för högst ett par procent av den totala försäljningen av julskinka. Således behövs alltså de enträgna krafterna, som Melins, som år efter år står upp för den ekologiska julskinkan. Inte bara för att de nischat in sig på KRAV-märkt, nitritfri julskinka, utan också för att fler grisar ska få ett uteliv med jord på trynet om somrarna

Sedan hösten 2021 finns en stor del av Melins sortiment på Eko-Portalen.

Korta fakta om Melins
Drivs av: Benny och Johan Melin (far och son).
Fokus: Svenskt, ekologiskt, och KRAV-märkt kött och chark. Såväl egen tillverkning som distribution av andras ekologiska produkter.
Unicitet: Chark och julskinka fri från nitrit och andra E-nummer.