Rapport från Nordic Organic Food Fair's image' Nyheter
Rapport från Nordic Organic Food Fair


Vi blickar tillbaka på av en av årets eko-höjdpunkter: Nordic Organic Food Fair!  Nordens största mässa för ekologisk mat och dryck gick av stapeln i Malmö den 15-16 november. Den officiella siffran över antalet besökare har precis publicerats och det var 3510 personer som besökte mässan.

Vi hade en en väldigt bra placering nära ingången vilket gjorde att de flesta som klev in på mässan passerade vår monter. Där lyfte vi fram Eko-Portalen och 27 (!) företag som är anslutna till portalen. Vi är väldigt glada för det stora intresset från alla företag som ville vara med i montern. Det blev en fin bredd av kategorier och varumärken. Många skickade med smakprover så att vi hade möjlighet att bjuda på allt från ekologisk läsk till kaffe, te, bullar, godis, choklad och goda oljor i montern.

Intill vår monter för Eko-Portalen stod KRAV, Ekomatcentrum och ytterligare sju företag som valt att att ha egna montrar i den svenska paviljongen.


Företag och produkter i Eko-portalens monter


I vår Eko-Portalen-monter exponerade vi produkter från företagen nedan. Intill oss i den svenska samlingspaviljongen stod även Munkagrodden, Nordic Seafarm, Stjärnägg, Bagers, Yipin, Mossagården, Kiwa, KRAV och Ekomatcentrum. Tack till er som skickade produkter till vår monter. Vi hoppas att det leder till att ni får nya affärer!
•    Bager's
•    Biofood
•    Bönland
•    Camelina of Sweden
•    Dava Foods
•    Eguale
•    Ekopallen
•    Four O'Clock
•    Green Bakery
•    Gunnarshögs gård
•    Honey of Sweden
•    Högtorps gård
•    JOM
•    Jussö Ekogård
•    Malmö Chokladfabrik
•    Moonvalley
•    Mossagården
•    Nordic Chocolate
•    Saltå Kvarn
•    Saturnus
•    Smakis
•    Solmarka bageri
•    Sänkdalens glass
•    Tistelvind
•    Törst
•    Unna
•    Värpinge Grön
•    Yipin

Paneler och diskussioner


Under mässdagarna deltog vi även på scenenen i några olika sammanhang. Dels var Charlotte med under "The Big Organic Debate" och diskuterade utvecklingen för ekologisk produktion och konsumtion i Norden med våra systerorganisationer i Danmark, Norge, Finland och Island.

En annan spännande paneldiskussion hade rubriken "How to unleash the power of communication". Det var Midsona som bjöd in till samtal om kampanjer och kommunikation om ekologisk mat och dryck. Vi utgick från Midsonas nya uppskattade ekokampanj och kom fram till att kommunikationen om eko måste vara enkel, inkluderande och vända sig till en bredare publik för att göra skillnad.
 
Ett annat viktigt uppdrag på mässan var att dela ut första pris till Skräddarbacksskolan i Borlänge för deras prestation att servera barnen skolmat som till 68% är både svensk och ekologisk! Bakom priset står Ekologiska Lantbrukarna och Ekomatcentrum.



NOFF flyttar till Stockholm 


I samband med mässan tillkännagav mässarrangören Diversified, att 2024 års NOFF flyttar till Kistamässan i Stockholm. Mer info om flytten finns att läsa här.