Återkommande på Biofach är det särskilda område för produktnyheter och trender som skapas. I Novelty Stand har arrangören valt ut livsmedel som anses ha ett särskilt nyhetsvärde. Följande produkter och trender tyckte vi var extra intressanta i Novelty Stand. Inte per automatik för att produkten är revolutionerande i sig, utan lika mycket för att produkten valts ut just som extra intressant.
Baljväxter i nytt format
Lins- och ärtskruvar. I Sverige har ju dessa funnits i flera år. Ändå valdes de ut som en nyhet på mässan. I Sverige torde det redam redan finnas fär konsumentinsikter för dessa produkter då de funnits ett tag som konventionella. Kanske något som går att utnyttja för svensk eko-export av liknande produkter?
Naturligare godis
På godisavdelningen dominerade produkter som kommunicerade naturlighet och "free from". Som dessa chokladbitar som är fria från palmolja och animalier, har lågt saltinnehåll och är rika på växtfibrer. Överlag var också mycket av godiset som visades upp förpackat i avskalade förpackningar och med naturliga färger.
Folköl – en nyhet för somliga
Alkoholreducerad öl. Vad är då detta om inte en vanlig folköl? Produkten kvalificerade sig som ny då dess alkoholhalt på 3,4 % ansågs som ovanlig. Bibehållen smak och kropp som från en starköl utlovades alltjämt. Med tanke på Sveriges traditioner, kunnande och konsumtion av folköl borde det finnas storytelling-potential för svenska eko-bryggerier som vill exportera folköl.
Med smak av det lokala
Att framhäva produkters ursprung har länge legat i ropet. I bild ser vi en alpost från tyska Gläserne Molkerei som tydligt lyfter fram råvarans ursprung – att mjölken kommer från regionen Brandenburg väster om Berlin. Gläserne Molkerei har också gått i bräschen för så kallad "hömjölk", det vill säga mjölk från gårdar som avstår ensilage och istället fodrar med hö. På så sätt har de lyckats skapa en premiumkvalitet av mejeriprodukter som många konsumenter är villiga att betala extra för.
Växtbaserat möter tradition
Inom det växtbaserade segmentet fortsätter utvecklingen att gå snabbt framåt. En tydlig trend som kan noteras är mer raffinerade imitationer av traditionella produkter som chèvre, mozzarella och parmesan. I bild till höger ser vi Cashew parm av det finska livsmedelsföretaget Ilo. Smakmässigt så konkurrerar den inte med en äkta Parmeggiano-Reggiano, men den var förvånansvärt god för att vara ett helt veganskt alternativ.