Insikter från exportseminarium om ekomarknaden i Kanada's image' Nyheter
Insikter från exportseminarium om ekomarknaden i Kanada

Den 25:e oktober arrangerade Organic Sweden i samarbete med Business Sweden ett exportseminarium om den ekologiska mat- och dryckesmarknaden i Kanada. Under seminariet berättade Caleb Chapman från Business Swedens Kanadakontor om exportmöjligheterna för svenska ekoföretag.

Dagligvaruhandeln i Kanada liknar den i Sverige med tre stora aktörer som dominerar marknaden. Butikerna har ofta breda sortiment med influenser från olika delar av världen, eftersom Kanada är ett mångkulturellt land med en blandning av många olika matkulturer. Enligt Caleb finns en stor nyfikenhet på europeisk mat och nordisk mat i synnerhet. Dessutom uppfattas Sverige som ett innovativt och hållbart land.

Loblaws – en av de tre stora aktörerna inom dagligvaruhandeln i Kanada – har helt ekologiska avdelningar i sina butiker istället för att blanda konventionellt och ekologiskt i hyllorna. Generellt satsar de stora kedjorna på att utveckla och bredda sina ekologiska sortiment.

5 insikter om ekomarknaden i Kanada:

  • Försäljningen av ekologisk mat ökade med sju procent 2017
  • Försäljningen av ekologisk dryck ökade med nio procent 2017
  • Barnmat, bars, snacks, smörgåspålägg och kaffe är kategorier där ekologiskt går starkt framåt
  • Ekologiska livsmedel finns både representerade bland fristående varumärken och hos detaljhandelns egna märkesvaror
  • Försäljningsökningen av ekologiskt drivs framför allt av provinsen British Columbia och större städer som Toronto
  • EU-ekologiskt certifierade produkter kan exporteras till Kanada utan ytterligare administrativt arbete

2017 växte segmentet förpackad ekologisk mat med sju procent. Enligt Business Sweden beror utvecklingen på konsumenternas ökade intresse för ekologisk och hållbar mat, samt på ökad disponibel inkomst. Den ekologiska livsmedelsmarknaden i Kanada har mer än tredubblats sedan 2006 och den yngre målgruppen millennials (födda 80- till mitten av 90-talet) har varit drivande i den här utvecklingen. De fyra vanligaste orsakerna till att kanadensare köper ekologiskt handlar om att:

  • Undvika bekämpningsmedelsrester i mat
  • Undvika GMO
  • Ekologiskt har ett starkt och trovärdigt regelverk bakom sig
  • Vilja leva och konsumera mer miljövänligt

Svenska ekologiska produkter som det enligt Business Sweden finns särskilt stor efterfrågan på är:

  • Ekologisk konfektyr
  • Ekologiska snacks
  • Ekologiska tillbehör
  • Ekologisk dryck

Följande företag deltog på seminariet:

Kontakta Business Sweden för mer information om ekomarknaden i Kanada:
Caleb Chapman, Associate – Food, Beverage & Retail Industry Advisor
caleb.chapman@business-sweden.se