Spaning – Den medvetna eko-plånboken's image' Nyheter
Spaning – Den medvetna eko-plånboken

Vi fortsätter presentera våra spaningar i samband med Ekologiska årsrapporten som släpptes 25 februari.

Med anledning av livsmedelskedjans stigande produktions- och råvarukostnader, lär hushållens andel av utgifterna som läggs på livsmedel öka. Kanske får vi se fler kampanjer som satsar på hälsa, hållbarhet och plånboksvänligt samtidigt? Ett tecken på att eko i allt högre grad når ut till det prismedvetna segmentet är att lågpriskedjan Lidl, till skillnad från andra dagligvaruaktörer, ökar kampanjerna för ekologiskt.
För ett par år sedan visade också Sveriges Konsumenter hur man kan laga delikata eko-måltider under 29 kr. Bland den stjärnspäckade skaran av kockar som delade med sig av sina eko-recept fanns bland annat Frida Ronge, Tommy Myllymäki och Jonas Cramby. Kanske dags att köra en uppdaterad repris?